12 Ağustos 2016 Cuma

Bir Klasik Olarak 'Gurur ve Önyargı'

"Onun gururunu ben de kolaylıkla hoş görebilirdim.. Benim gururuma dokunmamış olsaydı.." 
Jane Austen - Gurur ve Önyargı
Merhaba arkadaşlar. Evet biliyorum yine bir süredir yazamadım. Ufak bir operasyon geçirdim ve kafamı çok fazla eğemediğim için bilgisayar kullanamıyordum. Hazır kendimi toparlamışken hemen sizlerle yine bir kitap ve kitabın filminden bahsetmek istedim.
Bugün ki konuğumuz Jane Austen'dan Gurur ve Önyargı. Daha çok bilinen adıyla 'Aşk ve Gurur'. Kitabın orjinal adı 'Pride and Prejudice' olduğu için Aşk ve Gurur isimli kitabı almamaya kararlıydım. Gurur ve Önyargı olarak çok aradım ama çevremdeki hiçbir kitapçıda bulamamıştım. En son kitapyurdu.com'dan sipariş ettim ve Türkiye İş Bankası Kültür Yayınlarının Hamdi Koç çevirisiyle 'Gurur ve Önyargı'ya kavuştum. 
İtiraf etmeliyim ki klasik kitaplardan okumayı çok sevemedim ve başlayıp bitiremediğim birkaç kitap oldu. Ama Gurur ve Önyargı çok farklıydı. Başladım ve öyle bir heyecanla, öyle bir zevkle okudum ki... Bunda önce filmini izlemiş olmamın da bir etkisi vardı elbette. Zaten önce kitabını okuduğum bir şeyin sonradan filmini izlemem. Önce film sonra kitap. (Sonra yine film) :) 2005 yapımı, Joe Wright tarafından yönetilen, başrollerini Keira Knightley (Elizabeth) ve Matthew MacFadyen (Mr. Darcy) paylaştığı 'Aşk ve Gurur' isimli film. Dediğim gibi kitabı okumadan önce filmi izledim ve karakterleri bu defa kitapla özleştirerek okudum. Film; kitap kadar olayları yansıtmıyordu bence. Biraz yüzeysel kalmıştı. Ama kitaptaki her şeyi de filme aktarmak zor olurdu tabii ki.
Neyse kitaba geçeyim en iyisi. :) Gurur ve Önyargı Jane Austen'ın 21 yaşındayken yazdığı ve ilk olarak 1813 yılında yayımlanan romanı. Ana karakterlerimiz Elizabeth ve Mr. Darcy. Roman tamamen yazıldığı dönemi yansıtıyor. O dönemlerde sosyalleşme imkanı az. Aileler kızlarının iyi bir eş bulmasını istiyor ve bu yüzden soyluların da katıldığı balolara teşrif ediyorlar ve kızlarına orada kısmet bulmaya çalışıyorlar. Baş kahramanlarımız da böyle bir baloda tanışıyorlar. 
Kısaca karakterlerimizin özelliklerinden bahsedecek olursak da, Elizabeth yani Lizzy yaşadığı döneme göre serbest davranışları olan, nüktedan ve zeki bir kızdır. İyi niyetli ve içten biri olmasının yanı sıra çok da gururludur. 
Mr. Darcy ise insanları hor gören, kibirli, burnu havada ve elbette gururlu bir adamdır. Kendisi zengin ve soylu bir sınıftan olan Mr. Darcy, kendi sınıfından olmayan kişilerle arasına bir mesafe koyuyor ve biz bu sınıf farklarını kitabı okurken çok net seziyoruz.
İşte biri alt tabakadan, diğeri iste soylu sınıfından olan ancak ikisi de birbirinden gururlu olan Elizabeth ve Mr. Darcy'nin gururlarını ve önyargılarını bir tarafa bırakarak nasıl aşık olduklarının hikayesi 'Gurur ve Önyargı'...
Aslında daha hakkında yazabileceğim o kadar çok şey var ki... Ama zaten fazlasıyla uzun bir yazı oldu bu defa. Umarım sıkılmadan okursunuz. Romanı okumanızı şiddetle tavsiye ediyor, okuyanlarınızdan da yorum bekliyorum. Hakkında bıkmadan usanmadan konuşabileceğim nadir kitaplardan biri çünkü. ;)
Görüşmek üzere... 

1 yorum:

  1. Lila Hanım merhaba, filim bahane blog şahane. Bence Elizabeth gururlu, Darcy önyargılı. O kadar gururlu ki Recep İvedik kadar "gompleksli" kimi zaman, Darcy gibi adam bulmuşsun, üstünlüklerini nasıl göremezsin kabul edemezsin hayatım :) Darcy ise kendisi hakkında ön yargılı. "I fear I am ill-qualified to recommend myself to strangers" tek derdi çekingenlik, bu da onu kibirliymiş gibi gösteriyor. Kendini kaynaşılmaya değer bulmayışı tek defosu. Ben Darcy'ciğim hocam; gene hocalığım tuttu ama BBC uyarlaması dizisi kitabın tadını verir mi bilmem. Colin Firth de bonusu bence :) - yazan bir dost :)

    YanıtlaSil