29 Ağustos 2016 Pazartesi

Schindler'in Listesi -Film İnceleme

Daha fazla insanı kurtarabilirdim. Bu araba. Satsam, Goeth bu arabayı alırdı. Arabayı neden satmadım ki? On kişi ederdi. On kişi. On kişi daha. Bu iğne, iki kişi. Bu altın. İki kişi. Buna karşılık bana iki kişi verirdi. En azından bir. Bana bir kişi verirdi, bir kişi daha. Bir insan daha. Bir insan, Stern. Bunun için… Daha fazlasını kurtarabilirdim. Kurtarmadım! Kurtarmadım!
-Oskar Schindler

Selam arkadaşlar. Bundan sonra daha düzenli bir bloga sahip olmak için çalışmalara başladım. :) Mesela artık pazartesi; film incelem günü, cuma ise kitap inceleme günü olacak inşallah. Halihazırda cuma günü sizlerle Albert Camus'dan Düşüş kitabının incelemesini paylaşmıştım. Bugün ise çok çok beğendiğim bir film olan Schindler'in Listesi (Schindler's List)'nden bahsedeceğim.

Thomas Keneally'nin aynı adlı romanından senaryolaştırılan bu film, Steven Speilberg tarafından 1993 yılında beyaz perdeye aktarılıyor. Filmin konusundan kısaca bahsedecek olursak, başkahraman olan Oskar Schindler'in II. Dünya Savaşı sırasında Naziler tarafından uygulanan Yahudi soykırımından binin üzerinde Polonya Yahudisini kurtarmasıdır. Film Akademi, Altın Küre, BAFTA ve Grammy ödüllerini kazanmış ve 'Tüm zamanların en iyi fimleri' konulu listelerde üst sıralarda yer almıştır.

Filmde geçen olaylardan çok filmdeki bazı sembollerden bahsetmek istiyorum. Film siyah-beyaz olarak çekilmiş. Spielberg 'Holocaust ışıksız bir hayattır. Bana göre hayatın sembolü renktir. İşte bu nedenle Holocaust ile ilgili bir film siyah beyaz olmalı.'(*)  diyerek filmin neden siyah-beyaz olduğunu açıklamıştır. 
Filmde renkli olan tek şey afişte de görünen kırmızı paltolu kız. Kız filmde iki yerde görülüyor, biri Krakow Gettosunun kapatılışı sahnesinde ve bir başka sahnede daha (bunu söylersem çok büyük spoiler olur, o yüzden söylemiyorum.). Spielberg bu sahneleree sadece kırmızı rengin görünmesinin nedenini, Birleşik Devletler'deki üst düzey devlet adamlarının Holocaust esnasında olanları bilip bunu durdurmak için hiç bir şey yapmamalarını belirtmeyi amaçladığını söylemiş. "Bu kırmızı ceket giymiş bir kız kadar barizdi, aşağı doğru yürüyor ama Alman demiryollarını bombalamak için hiç bir şey yapılmıyor. Avrupa Yahudilerinin yok edilmesini ... durdurmak için hiç bir şey yapılmıyor." dedi. "Bu, sahneyi renkli yaparak vermek istediğim mesajdı.(*)

Filmdeki bu kırmızı paltolu küçük kıza dair bir araştırma yapmıştım. Küçük kız, Oliwia Dąbrowska tarafından canlandırılmış filmde. Film çekimlerinde üç yaşında olan bu kızdan, Spielberg 18 yaşından önce filmi izlememesini istemiş. Ama kız 11 yaşlarındayken filmi izlemiş ve böyle bir filmde bulunduğundan dolayı ailesine çok kızmış. 18 yaşından sonra filmi tekrar izlediğinde oynadığı rolden gurur duymuş. 

Film hakkında daha söylenecek, konuşulacak çok şey var aslında. Ama öncelikle izlemeniz gerek. Tarih-Savaş-Dram türünde olan bu filmi izlemenizi şiddetle tavsiye ediyorum. II. Dünya Savaşı sırasında Nazi Almanya'sının Yahudilere yaptıklarını konu edinen filmlerden bayağı bir izledim ve bu onların başlarında geliyor. İzleyenleriniz varsa da yorumlarınızı beklerim. 

(*)Wikipedia'dan alıntıdır.

2 yorum:

  1. Tek kelimeyle mükemmel bir film. Bu tür filmleri seviyorsanız Piyanist filmini de izlemenizi tavsiye ederim. Piyanist filmi de bu film kadar güzeldir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Piyanist'i iki ya da uc defa izlemisimdir. Bu konulari isleyen basarili filmlerin en basinda yer aliyor benim icin.

      Sil