30 Eylül 2016 Cuma

Dava - Kafka | Bir Kitap İncelemesi

"Beklenmedik şeylere bağışıklık kazanmış sayılırım, bugün olanları artık felaket olarak algılamıyorum."
-Josef K. (Dava-F. Kafka)

Selam arkadaşlar. Bugün günlerden cuma ve kitap inceleme/önerme günümüz. Ve bugün ki konuğumuz Franz Kafka'dan Dava.
Elbette hepiniz bu eseri duymuşsunuzdur. Kafka'nın en bilinen eserlerinden biri. 
Öncelikle kısaca Franz Kafka'nın kim olduğundan bahsedelim. 
1883'te Çek Cumhuriyetinde doğmuş olan yazar, Çek olmasına rağmen eserlerini Almanca yazar ve kendi ülkesinde ana dilini konuşamaz. Ailesinin sanattan nefret etmesine rağmen kendisi bir sanatçı olmak için çabalar. Yazılarını topluma iletmekte sorunlar yaşar ve deneyimlediği bu diyalektik yaşamla birlikte, yazılarını topluma ulaştıramamış olmak Kafka'yı mutsuz, içine kapanık ve karamsar biri haline getirir.

Kafka'nın bu karamsarlığını, mutsuzluğunu eserlerinde de görebilmemiz mümkün. Eğer Dönüşüm'ü okuduysanız, Gregor Samsa hayatından çok da memnun olmayan ve bir böceğe dönüştükten sonra ölüme terkedilen bir karakterdir. 
Aynı şekilde Dava adlı bu eserinde ise Josef K. umursamaz, hayata karşı karamsar tavırlar sergileyen bir banka çalışanıdır. Kafka bu romanında kapitalizmi ve kapitalist hukuk sistemini eleştirir. Bir sabah uyandığında tutuklandığını öğrenir Josef K. ve neden tutuklanıdığı söylenmez. Kapitalist sisteme yenik düşen insanlar da zamanla sakinleşir ve duyarsızlaşırlar. İlk tutuklandığını öğrendiği zamanlarda neden tutuklandığını araştırmak ister Josef K. fakat daha sonra bunun anlamsız bir çaba olduğuna karar verir ve davasından nasıl kurtulabileceğine dair başkalarından yardım almak ister. Dava K.ya çok anlamsız gelmeye başlar, dava sürecinde yaşadıkları, davadan önce yaşadıklarından çok farklı değildir ama bunu K.dan başkası hissetmez, anlamaz. 
İşte Dava romanının olayları da bu şekilde ilerler. İlk okumaya başladığımda, hiçbir şey bilmeden tutuklanan Josef K.nın aslında bir iftiraya kurban gittiğini düşündüm ve ilk başlarda romana çok ısınamadım. Bir süre sonra başkalarıyla yaptığı görüşmeler neticesinde davanın nereye kadar devam edeceğini ve sonucunu merak etmeye başladım. Hatta itiraf etmeliyim ki sonunu öğrendiğimde de şaşırdım. Kitabın sonuna dair ufak bir fikrim, bir düşüncem var fakat bunu söylemem kitabın sonunu da söylemem anlamına gelir. O yüzden kitabı okuyanlarınız ve bu konu hakkında konuşmak isteyenleriniz olursa benimle iletişime geçebilirler.

Kafka'nın Dava adlı eseri için konuşulacak çok şey var fakat daha fazla yazıp sizi sıkmaya da gerek yok. Okumanızı tavsiye eder, okuyanlardan da yorum beklerim. :)

Not: Daha önce Kafka'nın Milena'ya Mektuplar eseri hakkında da bir yazı yazmıştım. Okumak isteyenleriniz için linkini buraya bırakıyorum. 
İyi Okumalar... :)

instagram: nrmnpnr
snapchat: nrmnpnr
twitter: nrmnpnr

2 yorum:

  1. Merhba tatlım öncelikle bu postunu severek okudum bende okurken aynı düşüncelere kapıldım aynı düşüncelerle okumuş olmamıza çok sevindim :) Bloğuma beklerim esen kal

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkur ederim. Ben de cok sevindim o zaman. :)

      Sil