7 Aralık 2016 Çarşamba

Bilinmeyen Adanın Öyküsü | Kitap İncelemesi

Kim olduğunu bilmiyorsan, kendin olabilmen mümkün değildir.
-José Saramago / Bilinmeyen Adanın Öyküsü

Merhabalar herkese. 
Bu aralar okuduğum kitapların inceleme yazılarını yazmaya bir fırsat bulamadım. Okuyorum ama yazamıyorum. Hazır fırsat bulmuşken bu güzel masalımsı kitaptan bahsetmek istedim.

Konuğumuz: 1998 Nobel Edebiyat Ödüllü yazar José Saramago'nun Bilinmeyen Adanın Öyküsü isimli uzun öykü kitabı. 

Hepi topu 58 sayfacık olan kitap Emrah İmre tarafından çevrilmiş ve içi Birol Bayram'ın başarılı çizimleriyle renklendirilmiş. (Renk yok ama bence bu çizimler büyük renk katmış.) Çizimler gerçekten kitabı okumaktan daha çok dikkat çekiyor ve oturup düşündürüyor. 

Öykümüzde bir kral, kralın kapısına dayanmış tekne isteyen bir adam ve bir temizlikçi kadın var. Konusu ise kısaca şöyle. Bir adam hala 'bilinmeyen bir ada'nın olduğunu düşünüyor ve bunu keşfetmek istiyor. Bunun için de bir tekneye ihtiyacı var. Kral'ın kapısına gidiyor, tekne için günlerce 'Dilek Kapısı'nda bekliyor. Kral sonunda adamın isteğini kabul ediyor. Adamın bir tekne için günlerce orada beklediğine şahit olan -kral'ın temizlikçisi- kadın, kral adama bir tekne vermeyi kabul ettikten sonra adamla birlikte 'bilinmeyen ada'nın arayışına çıkmak üzere 'Karar Kapısı'ndan çıkıyor. Ve böylece bir arayışa başlıyorlar. 

Kitaba dair kendi düşünceme gelirsek, okurken aslında 'bilinmeyen ada'ya değil de, kendi bilinmeyenlerimize doğru bir yolculuğa çıkma cesaretini anlattığını düşünüyorum. Ayrıca bence bu öykünün sonu yok. Öyle bir şekilde bitiyor ki, neler olabileceğini siz kendiniz düşünüyorsunuz. "Acaba 'bilinmeyen ada'ya doğru yolculuğa çıkan bu adam ve kadın neler yaşayacak, neler görecekler? Acaba gerçekten 'bilinmeyen bir ada' var da bunu keşfedebilecekler mi? 'Kralın temizlikçisi olup sarayda yaşayan kadın, Karar Kapısı'ndan çıkıp, 'bilinmeyen bir ada'nın olduğunu savunan bir adamın peşinden giderek doğru mu yapıyor? Daha doğrusu bunu neden yapıyor?" Böyle soruları soruyorsunuz kendinize. Bundan sonrasında sizin hayal gücünüz giriyor devreye. 

Kitaba, daha doğrusu yazar'a ait bir bilgi vereyim; Saramago eserlerinde noktalama işareti olarak sadece nokta ve virgül kullanıyor. Bu yüzden kitabı okurken karşılıklı konuşmaları takip etmek biraz zor oluyor. Takip edebilmenin bana göre tek yolu: Konuşmaya başlarken büyük harf kullanması. Ama bu özelliği farklı bir hava katmış kitabına.

Evet arkadaşlar bu kitap elinize alıp, oturup, hemencecik bitirilebilecek bir kitap olmasına rağmen, üzerine konuşulabilecek çok şey olduğunu düşünüyorum. Eğer okuyanlarınız varsa kitaba dair düşüncelerinizi öğrenmek isterim. Sizce bu yolculukta neler olmuştur? 'Bilinmeyen Ada' keşfedilmiş midir? :) 

Okumayan arkadaşlara da tavsiyemdir. Bence okuyun, sonra hep birlikte konuşalım. :)

Görüşmek üzere. Kendinize iyi bakın.

NOT: 18 ARALIK PAZAR'a kadar devam edecek olan 100'e Özel Çekilişi'me buraya tıklayarak katılabilirsiniz. Katılımlarınızı bekliyorum. :)

18 yorum:

  1. Güzel bir öyküsü varmış Güzel bir anlatım olmuş emeğine sağlık aklımda kalsın :) Sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Ana fikir çok güzelmiş ♥ Çok şeker bir post olmuş :))Okunacaklar listeme ekliyorum hemen :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim canim. Mutlaka 🙈❤

      Sil
  3. Kitap yazılarını pek seviyorum... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hmm. Daha cok paylasirim, daha cok okursunuz umarim. 🙈

      Sil
  4. Paylaşımınız için teşekkürler.
    Açıkçası kitaplarında imla kurallarını kafalarına göre uygulayan yazarları sevmiyorum. Bunun bir tarz olmaması gerektiğine inanıyorum. Sonuç itibariyle okurken okuyucu çok yorulmamalı bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz icin tesekkurler. Anliyorum. Bir bakima katiliyorum dusuncenize. Yani okuyucuyu yorma acisindan. ;)

      Sil
  5. okunurmuş bu evet. saramago en iyilerden yaa :)

    YanıtlaSil
  6. pek kitap okuyan biri olmasamda ben bile merak ettim kitabı..

    Kalemin dert görmesin ;)

    YanıtlaSil
  7. bu eser sürekli karşıma çıkıp duruyor. arkadaşlarımda severek okumuşlar. sende elsefik yönünden kendi içimşzde yoculuğa çıkmamızdan etkilenmişsin. tek sıkıntı diyalogları okuma kısmı galiba. oda özgün bir tarz katıyor dediğin gibi. yakın zamanda okumayı düşünüyorum. ince zaten. teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz icin de ben tesekkur ederim. :)

      Sil
  8. Aklımda olan bir kitaptı aslında. Kısa olmasına rağmen etkisi uzun süren bir kitaba benziyor. Ayrıca çok güzel bir yorum olmuş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet öyle. Derin anlamlar içerdiğini düşünüyorum. :) Ayrıca çok teşekkür ederim. :)

      Sil
  9. Jose Saramago en sevdiğim yazarlardan. Onunla tanışmamız Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş'la olmuştu. Okumadıysanız bu kitabı da tavsiye ederim. Bilinmeyen adanın öyküsü de çerezlik gibi görünen anlamlı bir kitap. Özellikle çizimleri ben de çok sevmiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tavsiye icin tesekkurler. Mutlaka okumak isterim. 😊

      Sil