1 Şubat 2017 Çarşamba

Satranç - Stefan Zweig | Kitap Yorumu


Bize hiçbir şey yapılmadı, yalnızca tam bir hiçliğin içine koyulduk, çünkü bilindiği gibi dünyada hiçbir şey insan ruhunu hiçlik kadar baskı altına alamaz.
*Satranç - Stefan Zweig


Merhabalar herkese. Bugün Şubat ayının ilk günü, hep birlikte yeni aya merhaba diyoruz. :) 2017'ye girdik, Ocak bitti, ikinci aya geldiik! Amaaa ben hala 2016 değerlendirme yazımı yazamadım. (Fırsat bulamıyorum ki!) Vee yapmadığım, yapamadığım o kadar mim birikti ki arkadaşlar anlatamam. Şimdi bi size sorayım, sizce ilk fırsatta hangi mimi yapayım? Benden duymak istedikleriniz neler? Bana söylerseniz ona göre belirlerim sıralamamı, zira şu sıralar çok ara verdiğim için neyi, ne zaman yazayım karıştırıyorum!

Neyse bugün ki konuğumuz Blogger'ların çok sevdiği, sürekli bir kitabı hakkında yazısı yazılan  Stefan Zweig'in Satranç adlı eseri.
Hakkında çok yazı okuduğum Zweig eserlerinin başında geldiğini söylemeden edemeyeceğim, ki muhtemelen çoğunuz da okumuş olabilirsiniz. Yine de yazmak istedim, çünkü kitabın nasıl olduğundan çok, kitabın bende uyandırdığı hissi anlatmak istedim.

Satranç; Zweig'in 1942 yılında basılan bir romanı. Konusu; New York'tan Buenos Aires'e giden bir yolcu gemisi var ve bu gemide Mirko Czentovic adında bir satranç şampiyonu da yolculuk etmekte. Aynı zamanda Dr. B. isimli biri daha var ki kitap bu yolcunun satrancı nasıl öğrendiğini, öğrenirken neler yaşadığını ve satrancın onun hayatını nasıl etkilediğini, nerelerden nerelere getirdiğini anlatıyor. Bir de bu Mirko ile Dr. B.'nin karşılıklı satranç turnuvasını...

Çok kısa bir roman ve dili o kadar sade, anlaşılır ki elime aldığım gibi bitirdim. Kitabı okurken ilk anlarda sıkılacağımı sandım, ama sonra Dr. B. ile karşılaştığımda heyecanlandım, onun duygu değişimlerini içimde kendim yaşadım. Onunla birlikte gelgitlerim oldu, o heyecanlandığında ben heyecanlandım, o zorlandığında ben de zorlandım! Satranca dair neredeyse sıfır bilgisi olan 'ben'i bu kitap öyle bir satranç meraklısı yaptı ki! Bir de satranca dair bazı şeyler öğrendiğimi hissettim. Ne kadar çok akıl gerektiğini, zekayı güçlü kullanmak gerektiğini! Bir çok şeyi... Kitabı okuduktan sonra tesadüfen bir yerde bir satranç muhabbetine denk geldim ve tamamen bu Kitap üzerinden satranca dair yorumlar yapabildim. İnanır mısınız bu beni o kadar mutlu etti ki! 
Bir de gerçekten gerçek hayata dair yansımaların bulunduğu, daha doğrusu kitaptaki bazı şeylerin aslında gerçek hayatta birer karşılığı olduğunu bilmek, beni fazlasıyla düşündürmeye de itti.

İşte o çok duyduğumuz, okunması gereken bu başarılı Satranç kitabının bende uyandırdığı hisler, bana yaşattığı şeyler böyle. Bunu sizlerle de paylaşabilmek için yazdım bu yazımı da. Umarım beğenirsiniz. 
Okumayanlardan okumalarını isterim, ayrıca okuyanlardan da yorumları beklerim. :) Sizde de böyle şeyler yaşattı mı, bilmek isterim çünkü. :)
Görüşmek üzere!
Bol okumalı günler!..
 

28 yorum:

  1. Benim de çok severek okuduğum kitaplardan Satranç. Tarzıyla, diliyle, konusuyla kusursuz eserlerden :)

    YanıtlaSil
  2. Zweig'dan okuduğum ilk kitap Satranç'tı. Can Yayınları'nın basımını okumuştum ben. Ama acaba İş Bankası'ndan çıkan basımını tekrar mı okusam ki diyorum şimdi. Zweig şu an vazgeçilmez yazarlarımdan biri, diğer kitaplarını da İş Bankası'ndan okumuştum. Güzel bir yorum olmuş. Ayrıca fotoğrafa da bayıldım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben Is Bankasi Kultur Yayinlarinin cevirilerini cok begeniyorum. Can Yayinlari da kaliteli ama :) Tesekkur ederim ben de guzel dusuncen icin. :)

      Sil
  3. Bu kitap daha kaç defa önüme çıkacak böyle :) Zaten çok merak ediyorum. Bir türlü fırsat bulup alamadım. İşaretler çoğalıyor. Fırsat yaratıp mutlaka okuyacağım. Teşekkür ederim canım ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle bak isaretler cogaliyor! Kitap sana 'beni al ve oku' diyor olmali. :) Ben tesekkur ederim caniim! :)

      Sil
  4. Kitap yorumunu çok beğendim ben de blogumda bu kitabı kendimce yorumlamaya çalıştım.
    Blog keşif etkinliği sayesinde blogunuzu keşfettim. Bloguma beklerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hosgeldiniz. Tabii gelirim blogunuza.

      Sil
  5. 1 gecede bitirdiğim ve çok severek okuduğum bir kitap 😊 Bu arada görselinizi çok beğendim 😍

    YanıtlaSil
  6. bir daha okudum. birinde daha gördüm bu yazıyı. bir daha okudum. aman bir daha yayınlamayın rica edicem :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olur efendim yayinlamayiz bir daha. 😂🙈

      Sil
  7. Merhabalar,yeni keşfettim bloğunuzu,takipteyim artık^^Kitap da ilgimi çekti,kenara not ettim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabaa, hosgeldiniz bloguma. :)

      Sil
  8. Bu kitap kitaplığım da öyle uzun zamandır bekliyor ki, bir türlü okuma fırsatım olmadı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En kisa zamanda okursunuz belki. :)

      Sil
  9. Herkes okumuş bir ben bilmiyormuşum meğer,merak uyandırıcı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aa hadi ya :) o zaman sen de okuyanlar kervanina katilirsin yakinda. 🙈

      Sil
  10. Nermin kitabi oyle sade ve guzel anlatmissin ki; alip hemen okugasim geldi.. Kitaoyurdundan hemn incelemeye aliyorum tesekkurler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa ben teşekkür ederim Şeyda. :) Kitapyurdunda fiyatı da çok uygun zaten.

      Sil
  11. 3-4 sene oluyor bu kitabı okuyalı başlarda okurken beni sıkan ama sonrasında beni çok etkileyen bir kitap olmuştu herkeste aynı his uyanmış bir kere demekki :) . Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Demek ki oyleymis. :) Tesekkur ederiim!

      Sil
  12. Mutlaka şans vericem kitaba :)

    YanıtlaSil
  13. güzel bir kitaptı ama çok uzun bir süre önce okumuştum yorumdan sonra tekrar okuyasım geldi :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haha okuyabilirsiniz o vakit. :) cunku ara sira tekrar okunulabilecek bir kitap. 😉

      Sil
  14. Okunacaklar listemde başı çeken kitaplardan biriydi, sayenizde ilk fırsatta okumaya başlayacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumaniza katkida bulunmus olmak guzel bir sey. :)

      Sil